Sofia Karyofilis

kontakt:
sofiakaryofilis[at]yahoo.no
www.sofiakaryofilis.com


 

NO WASTED BLOWS

 

Bevegelse. Mot det stressede, ufunksjonelle, desarmerte og agiterte.

 Ikke kapitulerte.

 Lytte for å oppfatte det som ikke kan sees og det som ikke kan kjennes.

Èn runde på et arbeid i løpet av en dag, ikke to, ikke en og en halv, men èn.                         

Definere en viss mengde passert tid.

 Øve til mestring og styre bevegelsen. Med og mot materialets vilje.

 Finne hvor i kroppen bevegelsen oppstår og hvordan den slippes fri.

Relasjon og størrelse.

Åpne for endring.

 Kontakt mellom det indre og ytre rommet.                                                            

 Mellomrommene              binder                    sammen.

Irregulære, direkte avtrykk.

Strekker seg og nesten berører og responderer på hverandre i form og bevegelse.

 

IMG_6909-Edit

No wasted Blows (2014), H45 x B21 D23 cm Materiale: Kobber og emalje

IMG_6840-Edit

No wasted Blows (2014), H 56 x B21 x D16 cm Materiale : kobber, sølv, oksyd og månestein

IMG_6620-Edit

No wasted Blows (2014), H35 x B18 x D19 cm Materialer: kobber og emalje

IMG_6698-Edit

No wasted Blows (2014), H38 x B22 x D29 cm (pr. objekt) Materiale: kobber, emalje og skinn

IMG_6737-Edit

No wasted Blows (2014), H55 x B45 x D25 cm Materiale kobber og emalje

IMG_6773-Edit

No wasted Blows (2014), H59 x B12 x D12 cm Materiale: kobber og emalje

IMG_6815-Edit

No wasted Blows (2014), H52 x B25 x D30 cm Materiale : kobber, aluminium, oksyd og emalje

IMG_6953-Edit

No wasted Blows (2014), H12 x B71 x D70 cm Materiale: kobber

 

 

Sofia Karyofilis

No Wasted Blows (2014)

Lyd, 9 min 7 sek., loop

Avatar for avgangsutstillingen for master Kustfag 2014.

 

Lyderket består av opptak fra rommet der masterprosjektet mitt ble til; på verkstedet. Den er både en introduksjon og tilleggsinformasjon til installasjonen ”No Wasted Blows” som vises samtidig i ”Black box”.

For å vernes mot lyden av hammerslag, inviteres publikum til å låne et sett med hørselvern i denne delen av utstillingen. Lydnivået i rommet er tilnærmet likt det som oppstår når jeg utøver korpusteknikk, som gjør det nødvendig å bruke hørselvern som utøver i denne prosessen. Ved å ta på seg hørselvernet, kan man høre tilnærmet det samme som meg når jeg smir metallet.

Lyden forteller meg om slaget treffer riktig i forhold til intensjon. Det gir meg mulighet til å korrigere og oppfatte det jeg ikke kan se og det jeg ikke kan kjenne, mellom hammeren, kobberplaten og ambolten.

Lyden er en gjenfortelling av noe som har skjedd, og utgjør en forflyttelse i tid.

Den forteller om kraften, rytmen og bevegelsen i materialet, mobilisert av mine valg og utøvd gjennom min kropp. Ut ifra materialet og kroppens begrensninger og muligheter.

 

 

24. mai 2014
Skrevet av Marianne Zamecznik

Kategorier: Sofia Karyofilis